CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

24 يوليو 2008

"يوميات سوسة فى بيطرى المنحوسة"........ الحلقة التانية


الاول يا جدعان بحذررررررررررررركم من تطنيش التاج البوست اللى ورا البوست دة علطول محدش بقى يقول مشافهوش ويطنش ولا يقول الموس كان مهنج ومعرفتش انزل بالصفحة لتحت ههههههههههههه دة تحذير من سوسة لكل من تقع عيناة على المدونة ومتقلقوش كل واحد يجاوب التاج لية عندى عرض اتنين شامبو وواحد كريم .........


انتهينا فى الحلقة السابقة من امتحان اللحمة وامتحان تكنولوجيا الالبان .....ولكن سوسة قررت تطلعكم من مود الامتحانات الممل الى تلك الحلقة النتاوية الاذاعية ومعاكم على الميكرفون سوسة تتحدث .........


النهاردة بقى هسترجع مشوار مش هنساة طول عمرى اللى هو " رحلة الى المجزر الالى فى البساتين" الحقيقة يا جدعان دى مش رحلة يوم ونرجع ولا هو مصيف وهيفتحولنا الكافية لا دة سكاشن العملى بتاعة اللحمة ...... هتقولولى لحمة لحمة مفيش فراخ ؟؟؟ اقولكم الفراخ جاية بس حلقة تانية يا بشر


المهم يا جماعة قال فى سكشنى قالوا تطوع كدة العيال هيلموا مننا ويتفقوا مع اتوبيس واهو بدل البهدلة بس للاسف طلع كلام وظلت المشكلة الا احنا هنركب اية بقى عشان نوصل للمجزر دة ؟؟؟؟؟؟؟

المهم اتفقنا ثلاثة شلتنا الكريمة اننا نتجمع عند كليتنا ونروح سوا لاننا مش عاوزين نتوة .........واللى حصل يومها الصبح صحيت متاخر وطبعا ركبت عادى من اكتوبر للجيزة والطريق كان واقف كالعادة .......انا بقى محبتش احس بالخوف نظرا لان الكل كان بيقولنا عبارة واحدة " اوعى تيجى لوحدك لمواااااااااا بعض" بس انا تجاوزت الموقف حينما علمت ان صحابى وصلوا المجزر اصلا وانا لسة واصلة الجيزة عند كليتنا ........ رحت اركب السيدة عيشة كالوصف ومن هناك قالوا اركب قطامية فانا لقيت حاجات نازلة المقطم قولت انا مش فاكرة قطامية ولا مقطم ........ شكلهم واحد ورحت راكبة مقطم ......طبعا هتسالوا متصلتش اسال العيال لية ؟ هقولكم تليفوناتهم كانت مقفولة فسلمت امرى لربنا خصوصا ان فى اكتر من حد قالى اركبى مقطم .......وبالفعل ركبت وكلة كويس..... هتسالونى برضو مسالتيش السواق لية قبل ما تركبى ؟ هقولكم ان مفيش فرصة للسؤال يا تلحق مكان يا تسال ....فانا قولت الحق مكان هههههههههههه

المهم فى السكة بسال بقى السواق لقيتة بيقولى مجزر اية ؟ لا مش رايح هناك انزلى هنا ............

طب انزل اركب اية؟؟..... قالى عدى الناحية التانية واركب القطامية

المهم نزلت وانا فى قمة السعادة دة معناة انى اتاخرت على السكشن وترددت فى ذهنى عبارة " اوعى تروحوا لوحدكم لمواااااااااا بعض" زى ما اكون مقبلة على الذهاب لرحلة لسجن ابو غريب بس للاسف ام غريب وابو غريب سابوا السجن وروحوا وبقيت وحدى ..............

وصلت بالفعل المجزر ومش عاوزةاقولكم اول ما جيت اقول للسواق "المجزر لو سمحت"

لقيت العربية كلها بتتفرج عليا فانا عليت صوتى قولت خدوهم بالصوت .........هههههههههههه

جاية ادخل لقيت الحرس على الباب بيقولى انتى بيطرى ؟

اة وفى سرى بقول يعنى اية هيبهدلنى اجى هنا اكيد مش جاية سياحة

المهم اخد اسمى عشان الغياب ولسة هدخل

لقيتة بيقولى استنى يا دكتورة لو اشوف حد من الدكاترة يدخلك

طبعا مكنتش عارفة لية هيجرى اية يعنى ؟

المهم فجاة الاقى عينى لقت العيال بتوع دفعتى واحس انى كانى عيل صغير لقى اهلة وفجاة الاقى شلة الكرسى الاخضر

عواطف : كنتى فين قلقتينى عليكى ؟

سوسة : مفيش يا بنتى اتاخرت فى النوم

عواطف : خليكى معانا بقى

سوسة : طبعااااااااااااااااااا

واذ بالدكتور يحادثنا عن قواعد المجزر ................. شوفوا بقى الهنا اللى احنا فية

شوفوا يا ولاد قبل ما نعدى على العنابر او اقول اى حاجةتبع المنهج فى قواعد للمجزر (كان دكتور دمة خفيف جدااااااااااا ومحسناش فعلا بالوقت وفهمنا كويس اوى)

قواعد للبنات::::::::::

اولا اوعى تيجى متشيكة تيجى بااقدم هدوم عندك والاحسن بنطلون عشان حر الحركة ( تساؤل طب يعنى واللى مش بيلبس بنطلونات يعمل اية ؟ يقولنا جيبة مش طويلة ....... طب انا بقى محبش غير الجيب الطويلة ولازم تجر فى الارض ههههههههههه ............ يقولنا يبقى هدومكم هتبوظ وتيجى على دماغكم ............انا اعرف كل هدوم الواحد باظت اصلا يلا كلة عند ربنا

ثانيا : متحطيش ميكاب يا اختى ......... مش هيجى حد من هنا يخطبك

ثالثا : تمشى مع صحابك ومعايا واوعى تسيبينا اوتمشى لوحدك لان لوحد خطفك هنا مش هنعرف نجيبك و طبعا مترضيش للدكتور ان عيالة يتيتموا بدرى بسببك احنا فى المدبح

قواعد للشباب:::::::

اولا لو زميلتك اتعاكست اوعى تاخدك الشهامة وترد على اللى يعاكسها لانوا ياما جزار يا صبى معلم وفى كل الحالات هتبقى الخسران واحنا كمان وبعدين ما زميلتك بتتعاكس برة فى الشارع فالاولى تتعاكس فى المجزر دة الطبيعى

ثانيا اياك تمشى مع اللى مرتبط بيها يعنى جروب ولاد بس وجروب بنات بس عاوزين تناقشوا موضوع برة المجزر

ثالثا ركزززززززززززززززوا معايا

كان يوم يلهووووووووووز دخلنا على العنابر

اول عنبر جاموس

تانى عنبر بقرى

تالت اغنام

دول كانوا الى حد ما يعنى المشكلة بس ارضية الدبح بتزحلق فكنا بنمشى بالراحة وخايفين لان الزحلقةهنا هيكون فيها بهدلة لللهدوم من الدم بتاع المجزر كنا ماسكين فى بعض وبنفذ التعليمات دة غير انك مطالب تستحمل رخامة الجزارين ومرة واحدة تلاقى حد معدى من جنبك بسرعة بدبيحة ويضحك لانوا استطاع اخافتك ههههههههههههه انسان سخيف

طبعا خلى بالك من راسك لان الدنيا كلها خطاطيف وانت بقى ومصلحتك عشان متطلعش بعاهة

رابع عنبر كان بتاع الخنازير يععععععععععععععععععععععععععععععععع

من ايام التشريح وكنا بنشرح الحيوان المقرف دة بس المجزر نقلة تانية هنا القرف بعينة ......والدكتور بقى لازم يدخلنا واحنا هنموت من الريحة وطلعنا لقينا الدكتور بيقولنا هنعدى على المعمل دةمعمل فحص للحمة بتاعة الخنزير من الدودة الشريطية عشان يتاكدوا من خلوها منها وللعلم تقريبا اغلبية الدبايح فيها ان مكنش كلها وتقرير االفحص لو لقينا فيها الدودة ........... الاعدام لكامل الدبيحة مش الجزء اللى لقينا فية الدودة بس ....... حتة بيطرى ههههههههههههه

طبعا فى نهاية اليوم بيجى المراجعة تلاقى بقى عامل القسم ماسك جرادل فيها خيرات ربنا فشة على كرشة على قلب وحتتين كبدة بس الاعضاء مقارنة فيها بين كل الحيوانات يعنى ازاى اعرف دة قلب انهى حيوان من شكلة وازاى اتعرف على المرض اللى فية بالعين المجردة

ونررررررررررررررروح بقى ....... ازاى نروح واحنا جيش كل دول طالعين من المجزر ونفس المعاناة نركب للسيدة عيشة ومن هناك جيزة والعيال صحابى ساكنين فى الجيزة فتتبقى العبدة للة الماسوفة على شبابها لتركب اتوبيس اكتوبر ساعة ونص مواصلات بعدكل المعاناة دى .................. وعجبى

فاصلللللللللللللللللللللللللللل اعلانى ونعود .............. اتفرجوا على بقية المدونة انتم جايين تلعبوا يعنى واعمللولكوا همة كدة وادونى تعليقات على بقية البوستات عبال ما نرجع ..........


عدنااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا انت يلا انتى يا بنتى اوعى تكونوا معلقتوش على البوستات التانية امال انا مدياكم ريست لية يعنى ههههههههههههههههههههههه.........

بما ان كليتنا كلية الشقاء والتعب وبما ان البنات بيخافوا يعنسوا ويقولوا ضل راجل ولا ضل شمسية فلقيت اغلب الناس بيتجوزوا يعنى لو خامسة اضافى زى حالاتى وفى سنة ولا اتنين زيادة بيتبعوا مبدا " اتجوزى تتستتى ...وكام عيل تخلفى ...... ولو اتبقى وقت زاكرى واخلصى ولو محصلش يبقى استنى عيالك ومعاهم اتخرجى " هههههههههههههههه بس الصراحة انا مش معاهم فى المبدا الغريب دة

المهم واحدة صديقتنا اتجوزت وعملت بالمبدا وفعلا جابت واد صغنن عسللللللللللل وانا وشلة الكرسى الاخضر قولنا نعمل حضانة على الضيق مساهمة منا لجميعة حديثى الزواج من اخواتنا والصراحة انا اصلا بحب الاطفال اوى وبحب العب معاهم اوى فالموضوع كان عاجبنى فى ايام الامتحانات بين الامتحان النظرى والشفوى اصل كدة كدة الواحد مش هيزاكر ما بينهم اللى اتزاكر اتزاكر فى النظرى

اممممممممممممممم .........الحلقة التانية انتهت لحين اشعار اخر ولحلقة اخرى .....................الى اللقاء

صحيح بقولكم اية ......اية رايكم فى فكرة اليوميات دى ولا نعملها فيلم احسن ههههههههههههه؟ برخم عليكم برضومعلش
يااااااااااااااااااا بشر الناس اللى ليها تاج عندى تنبية هام اسئلة التاج هى الاسئلة اللى تحت عن السعادة والشعور التاج دة تاج واحد مش تاجين يعنى متجاوبوش على التاج اللى انا جاوبت علية انا جبتلكم اسئلة تانية من سلاح التلميذ والاضواء..................ههههههههههه

30 سوسة بيطرى ترحب بالزائرين ..... علقوا يا حلوين:

مواطن مصرى نايم يقول...

هههههههههههههههههههههه
لا ما تخافيش التاج حيتجاوب ان شاء الله
لان ده التاج التالت ليا و لو صبرت ممكن يوصوا لالف فى يومين
هههههههههههه
البوست الجاى تاجات ان شاء الله
ــــــــــــــــــــــــــ
اما بقى اليوميات تحفة والله
دمك خفيف جدااااا فى السرد للاحداث

بس بالنسبة لو حد عاكس واحدة
و ايه يعنى جزار او صبى جزار
انا لو فى حد ضايق واحدة وانا ماشى حته جنبها فى الشارع و معرفهاش
بيبقى ليله الست الوالده اللى جابته كحلى
حتى لو جزار و الا لو مين
ــــــــــــــــــــــ
بوست جميل و يوميات رائعة
انا ممكن انتج لك الفيلم
هههههههههه
تحياتى
اسلام

سارة علي يقول...

ازيك يا اسلام
اسعدنى ان اليوميات عجبت اما بالنسبة للفيلم فلغاية دلوقت متفقناش على الابطال ياما توتو حسنى ياما مصطفى شمس والبطلة ممكن تبقى ضلمة او زينة رمضان وانا كل العالم بيتحايلوا عليا ادى القصة ليوسف شاهين دة حتى لندن كلها عارفة ههههههههههههههههه
اة صحيح جاوب التاج عشان اوصلك الاتنين شامبو والكريم....لو عاوز تبدل الكريم بجيل حاضر ههههههه بس هناخد الفرق منك
لا دة المجزر لية قواعد تانية الدكتور كان يشوف اى حد بيتعاكس يسكت خوفا على حياتة ههههههههه
تحياتى ومنورنى دايما وصحيح الف مبروك تانى لاختك

Mahmoud البطراوى يقول...

يعنى ايه الاول خامسه اضافى؟؟

انا عمال اشوف ده من الصبح ومش فاهم

على فكره اليوميات دى جامده بجد اسلوبك اساسا فى الكتابه عالى جدا ( يجى فى الدور الخامس بس مش اضافى ) D:

المهم التاج انا هجاوبه بس هتأخر شويه معلش

Mahmoud البطراوى يقول...

هو مش البوست الجاى ولا الى بعده غالبا معلش واوعى تزعلى مقدما

محمد عبدالحي بتاع بيطري يقول...

أنا لسة ما قريتش البوست بتاع سوسة

بس جيت أشكرك على و قتك و تعليقك الجميل على الأرض الخراب في قلب مدونتك شخصيا

و لحد ما أقرا سوسة اللي متحمسلها جدا من البوست اللي قبل ده

عاوزك تنضمي لاتحاد المدونين البيطريين
بس أنا مالقيتش الميل بتاعك هنا عشان أبعتلك الدعوة
فممكن تبعتيهولي على
Whatever_ur_emailme@yahoo.com
أو في رسالة على الفيس بوك
Mohammed Abd-Elhay

http://www.facebook.com/profile.php?id=662429999&hiq=abd%2Celhay%2Cmohammed

فارس بلا جواد يقول...

ازيك يا ساره
انا متابع اليوميات بتاعتك
بجد حلوه قوى

تسلم الايادى
وميرسى على التاج

مدحت محمد يقول...

هههههههههههههههه

مش عارفة القطامية من المقطم ههههه

اضحكك انا وانا فى سنة اولى جامعة
رحت بدال ماركب جامعة القاهرة ركبت جامعة ستة اكتوبر ههههه
بس لحقت المحاضرات الحمد لله برضه ساعات الواحد بتوه منه اساسا
اما موضوع المدبح ده

ففعلا اليوميات النهاردة كانت فيلم رعب يابنتى ههههههههه
مستنيين الباقى ياسارة وميرسى مرة تانية ع التاج
وبالذات التاج اللى انتى مخترعاه ده

انا هخترع بقى تاج فى الجول ان شاء الله
وادبسك تجاوبيه برضه ان شاء الله

سارة علي يقول...

ازيك يا دكتور محمود
خامسة اضافى دى معناها قعدت سنة زيادة عن الخمس سنين بتوع الكلية لان معايا مواد متاجلة يعنى دى ساتة لان معندناش رسوب نظامنا لو حد شال لاقدر اللة بيطلع السنة اللى بعدها عادى
يسعدنى ان اليوميات عجبتك شكرا على كلماتك الجميلة
ميهمكش مش هزعل
تحياتى

سارة علي يقول...

ازيك يا دكتور محمد
بجد قصيدة الارض الخراب نالت اعجابى الشديد واتشرفت بقراءتها وبجدمقدرة جهودك فى ترجمة عمل عظيم زى دة ويشرفنى انك تقرا يوميات سوسة حاجة كدة زى مسلسل
انا يسعدنى انضم لاتحاد المدونين البيطرين وانا بعت لحضرتك ميلى على الياهو بتاع حضرتك عشان الدعوة
تحياتى

سارة علي يقول...

ازيك يا فارس
بجد طب استنى بقى الحلقة الجاية يا رب تعجبك
منورنى دايما يا فارس وشكرا على كلماتك الرقيقةدى
تحياتى

سارة علي يقول...

ازيك يا مدحت
ايوة ايوة تريقة تريقة اة معرفتش الفرق ما بينهم ما كلها هضاب هههههههههههه لا انا تخصص توهان ومتقلقش الحلقة الجاية اكشن دة ام بى سى طلبوا منى نسخة من المسلسل ههههههههههه
وطبعا موافقتش حقوق الطبع للمدونة ههههههههه
منورنى يا مدحت دايما

Cold air يقول...

السلام عليكم
ازيك يا سارة..يا رب تكوني بخير
اسلوبك في سرد الحكاية جميل و مشوق و أجبرتيني علي تكملة البوست بالرغم من طوله
و بجد ربنا معاكم و معانا بردوا محنا بتوع مدني في الشمس طول النهار و بنتعامل مع نخبة الشعب عمال مصر الكادحين المؤدبين أوي

و علي رأي بوحة صبح صبح يا عم الحاج

مع تحياتي

فارس بلا جواد يقول...

سارة
انتي مش موهوبة بس في كتابة الخواطر والقصص .. لا كمان طريقة كتابة اليوميات طريقة حلوة وساخرة
بجد دمك خفيف وضحكت علي كذا حاجة .. وبالذات معاكسة البنات في المجزر هههههههههههه
متشكر علي اهداءك التاج ليا وان شاء الله اجاوبه قريب
تحياتي

مدحت محمد يقول...

سارة

عملت مدونة جديدةاسمها الرسائل الرومانسية هجمع فيها احلى قصائد رومانسية اتكتبت فى بلوجر

عايز زيارة بقى واعلانات بليز

عايزك تعمليلى سياحة للمدونة

اهو اللينك اهو

http://romantic-messages.blogspot.com/

مدحت محمد يقول...

وبعدين مش بتريق والله انا اتعرضت للموقف ده عادى يابنتى بتحصل فى احسن العائلات هههههههههه


بصى هديكى نسبة فى الاعلانات للمدونة الجديدة

عايز سياحةةةةةةةةةة

Aиgel يقول...

ايه يا سارة الكلام ده

ده أنا قرفتلك والله ههههههههههههه
بس بجد ضحكت من قلبي على المواقف اللي بتحصلك
أنا ليا صديقة بردوا في طب بيطري قالتلنا على مواقف بردوا حصلتلها تموت من الضحك ..... بجد أنا سعيدة جدا بأني بقرأ يومياتك الحلوة دي


والتاج يا قمر وصلني خلاص وجاوبت عليه بس لسه هنشره على المدونة بس شويه كده أوك يا حبيبتي

أختك Angel Love

Aиgel يقول...


ااااااااه بخصوص الفيلم يا ستي استني بس لما صاحبتك تتشهر كده وأنا هقوم بدور البطلة (:
Angel

semsem يقول...

يخرب عقلك انا موت من الضحك
وحشتينى يابنتى
ومتقلقيش هحل التاج
انا اقدر على زعلك ياقمر
الا انتىىىىىىىىىىىى

semsem يقول...

ليكى تاج
شوفتى العبط بتاعى

الفارس الملثم يقول...

طيب سؤال محيرني , انتي ايه اللي خلاكي تنشني علي طب بيطري يعني , بتعملي للمستقبل مثلا عل اساس ان مع ارتفاع اسعار اللحوم الناس في المستقبل اتجيبها بالحجز ههههههههه

بجد يوميات جميله جدا مع خفة دم عاليه اوي احنا مستنين بقي الفراخ ..........

تصدقي مكنتش واخد بالي انك عاوزانا نجاوب الاسئله التانيه , بتالفي تاجات كمان مممممممم

ان شاء الله اجاوبها قريب

سلاممممممممممم

nahlaa abdo يقول...

ايه يا سارة اليوميات التحفة دى يا بنتى دة بيحصل حاجات غريبة لا بس بجد يوميات جميلة.
رايحة تروحى رحلة الى المجزر بجد دة صعب جدا ربنا يوفقك يا رب .
يوميات جميلة حقا بها مواقف لا تنسى ابدا ربنا يوقفك يا قمر.
بانتظار باقى اليوميات الجميلة.
تحياتى لكى ايتها المبدعة الجميلة

سارة علي يقول...

ازيك يا حازم
شكرا على كلامك الجميل واسعدنى ان اليوميات عجبتك ويشرفنى انك تزور مدونتى دايما
منورنى علطول
تحياتى

سارة علي يقول...

ازيك يا فارس
بجد اسعدنى ان اليوميات نالت اعجابك خصوصا انها نوع مختلف من الكتابة ويسعدنى اكتر انك تعلق على البوست بس انت معلقتش على بوست القصة اللى فات يا ريت تبقى تعلق يهمنى راي شاعرنا الكبير
منورنى دايما
تحياتى

سارة علي يقول...

ازيك يا مدحت
لا تقلق انا هجيب معايا شلة الكرسى الاخضر نعلق على البلوجر ههههههه وبعدين معايا نسبة بيطرية وبعدين انا هاخد منك نص المكسب استغلال بقى ههههههههههه
اة صحيح من باب لا الار ولا الحسد كمان مدونة جديدة مبروك الف مبروك عاوزة قصايد حلوة هاجيب النسكافية بتاعى واجى اعلق
تحياتى

سارة علي يقول...

انجل يا حبيبتى
انا فرحانة مووت ان اليوميات عجبتك انتظرينى على ام بى سى فور هيلغوا المسلسلات التركية اللى خنقونا بيها نور واخواتها ويعرضوا مسلسلى ههههههههه
شكرا على الكلام الجميل دة والتشجيع الحلو
تحياتى يا سكر

سارة علي يقول...

ازيك يا سمسم يا عسل
وحشانى اوى جدا بدرجة تقدير امتياز هههههههههه فرحانة اوى ان اليوميات عاجباكى وبقولك شكرا على التدبيسة اقصد التاج وهاجاوبة حااااااضر مقدرش ازعلك
صح لما تحسى انك عاوزةتتفرجى على مسلسل اعلان هام افتح ام بى سى فور لغوا نور واخواتها الاتراك مسلسلات الغلاسة وبداوا عرض سوسة فى بيطرى المنحوسة هههههههههههههه
تحياتى يا قمر

سارة علي يقول...

ازيك يا محمد
الفراااااااااااخ جاية شكلك مبتحبش اللحمة متقلقش عندنا كفتة وبفتيك وشاورمة هههههههههههههه فرحانةاوى ان اليوميات عجبتك وبعدين جالاكسى كمان حااااااضر انزل المرة الجاية عرض اتنين شيبسى وجالاكسى ولا يهمك
صحيح انت كنت فين وقت الفاصل بتاع مسلسلى معلقتش لية على بوست القصة مش هعرف استغل حد ابدا ههههههههههه
منورنى دايما
تحياتى

سارة علي يقول...

نونو يا سكر زعلانة منك كنتى فين قلقتينى عليك بس مقدرة انك مشغولة وفرحانة جدااا ان اليوميات عجبتك يا قمرى
منورانى دايما واوعى تنسى تتابعى بقية الحلقات
تحياتى

محمد عبدالحي بتاع بيطري يقول...

تصدقي أنا قضيت في المجزر بتاع جيركوا (اللي في ضهر المجزر اللي أنتوا روحتوه ده) حوالي ست أسابيع و أنا لسة في أجازة سنة تانية

و أنا في الاسبوع التالت كنت اتعلمت تقريبا كل حاجة و كان شكلي زي بوحة بالظبط

المهم التدريب الصيفي بتاع الكلية جه و الدكتور اللي كنت شغال معاه لاقيته جاي يقولي : على فكرة يا محمد .. تدريب كليتكوا جه بس أنا دماغي و جعاني
أنا قلتلهم أنك الدكتور اللي هنا و أنت اللي هتدربهم
ربنا معاك

و قد كان

فكله في الكليتش يا صديقتي
أنا لحد دلوقت ما خدتش لحمة

سارة علي يقول...

ازيك يا دكتور محمد
اة جيركوا دة اللى اخدنا فية تدريب خامسة بس دة الدكتور كان عاوز يدبسك هههههههه بس بجد كويس انك اتعلمت كدة بدرى
ميهمكش بكرة تاخد اللحمة وتخلص من الكلية الغلسة بتاعتنا دى
تحياتى