CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

1 أغسطس 2008

"يوميات سوسة الطفلة المعجزة فى الحضانة ريسة ............الحلقة التامنة




رجعتتتتتتتتتتت على قلبكم يعنى صحيح هزعل لية هما الخسرانيين ....... الصراحة ان جيجى اختى مسابتنيش الا لما موتتنى من الضحك لا وعملت اتصالاتها وطفشت ابراهيم شوية قالتلة انزل عشان عاوزين نعمل بارتى بناتى ههههههه وجابت كل صحبتها وفجاة لقيت الهكسوس جم وراسهم والف سيف اخرج من اوضتى وابطل عياط هههههههههههههههههه اية دة انا اصلا كنت بعيط وعاوزة افرغ شحنة الغضب اللى لا بتخلص بالجرى ولا النوم والهروب ولا اليوجا ........ فضلت ساعتين قافلة على نفسى وبصلى واعيط واكلم ربنا حسيت انى فوقت فعلا وهوووووووووووب لقيتهم فوق دماغى .... ولقيتلكم الاغانى اشتغلت اية يا جدعان انا مخنوقة ..... مفيش فايدة جيجى مصممة ههههههههه لا وشغلت الاغانى اللى بحبها ..... لئيمة يا بنتى ههههههههههه ...... ولقيت الجروب كلة .... يا سوسة احنا برضو صحابك غصب عنك ....هههههههههه عيال دماغ واللهى واذ فجاة الاقى جيجى بتقولى بعد انتهاء البارتى ...... يلا بقى ادخلى مدونتك و متبقيش غلسة ...... واللهى يا جدعان لما دخلت ولقيت تعليقاتكم حسيت ان فى ناس فاكرانى الواحد فرح ........ ندخل بقى على المسلسل



تبعا لقواعد الشقاوة والمقالب ولانى زعيمة حزب كيف تبدع فى عالم المقالب ......هههههههههه كنت وانا صغيرة تحفة تحفة اوى ههههههههه النهاردة بقى حلقة وانا فى الحضانة ........



اليكم موقفى فى اول يوم حضانة .... كنت التلميذة النجيبة فى حضانة مدرستى (مدرسة التجريبية الخاصة للغات ) المشكلة انى دخلت وانا عندى اربع سنين كانهم عايزين يخلصوا منى هههههههههههههه..... المهم انى طبعا كنت عاملة فرح



ماما زوزو : يلا يا سوسة عشان نروح نشترى حاجة الحضانة



سوسة : اية دة انتى عاوزة تروحى الحضانة؟



ماما : لا مش انا انتى ...



سوسة : تو تو مش هروح



ماما : البنات الحلوين يروحوا الحضانة



سوسة : طب وتيتة هسيبها لوحدها مع رشا ومحمد ولاد خالتى هما كمان يدخلوا الحضانة ماليش دعوة



ماما : هيدخلوا



سوسة : لا يدخلوا وانا اروح عند تيتة ॥ لا يا زوزو انتى روحى معاهم الحضانة



ماما : ساااااااااااااارة هتروحى يعنى هتروحى



سوسة : نظرة طفولة ماكرة جداااااااااااااا (اة دة انتى بقى بتاخدينى على قد عقلى فاكرانى هبلة لا يا اختى مش رايحة ورينى هتودينى ازاى كل دة فى سرى )



ماما : هنروح ؟



سوسة : ايوة يا زوزو



فى السكة .......... ماشية مستكينة وعمالة اضحك وانا بقول فى سرى ( بس اما نوصل المحل ) هههههههههههههه



ماما : يلا هنشترى المريلة واللبس



سوسة : فتحت فى العياط ............ ماليش دعوة عاوزة ايس كريم .......... ماليش دعوة



ماما : البنات الحلوين ميعيطوش فى الشارع



سوسة : سكت شوية ........ احنا فى المحل مش فى الشارع



ماما : طب هنشترى الحاجة ونروح ناكل ايس كريم سوا



سوسة: مش عيب عليكى تاكلى ايس كريم وانتى كبيرة كدة هههههههههههههه



ماما : خلاص هجيبلك انتى بس يلا يا لمضة ........



برضو جابت الهدوم مصممة طول عمرك يا زوزو ............. انا بقى طول عمرى روشة اة واللهى احب اعمل شعرى بطرق مختلفة ومحبش اقلد حد ...... رحنا نجيب التوك ........ لا دى مش عاجبانى رشا جايبة زيها



طب ومالة يا سوسة ؟



عاوزانى اجيب حاجة حد جايبها ؟



طيب يا لمضة ......



دوختها ههههههههههه وجيبت اللى عاوزاة



فى البيت .......... ولاد خالتى جم عندنا



رشا : هتروحى الحضانة وتضحك .....شمتانة فيا طيب



سوسة: خالتو سونةخالتو سونة



خالتو ": ايوة يا سوسة



سوسة : امتى رشاهتيجى معايا الحضانة ؟



خالتو : قريب



سوسة : طلعتلها لسانى ......هتروحى معايااااااااااااا ههههههههههههههههه



مسكنا فى بعض وخناقة لرب السما


اول يوم فى الحضانة .............


بابا : يلا يا سارة عشان اوديكى الحضانة والحق اروح انا شغلى


سوسة : لما ماما تغيرلى التسريحة دى مش عاوزة ضفيرة عاوزة ديل حصان اللى وريتهولك عاوزة اعمل شعرى كدة


ماما: يا لمضة وتضحك


بابا : بيزعق........


انا بقى خلصت واخدت شنطتى وعاملة فيها مهمة وفجاة اعيط مش عاوزة اروح وبعدين هتسبونى لوحدى هناك ؟


بابا : هتلاقى هناك عيال كتير


سوسة: طب يلا بينا


اول ما نزلنا الشارع ..........


سوسة: قعدت على الرصيف وراسى والف سيف ممشيش


بابا :طب اجيبلك ايةوتمشى ؟


سوسة : مش عاوزة امشى انت بس امشى


بابا : ازاى يعنى


سوسة : انا على كتفك وانت امشى


بابا : يبصلى بغيظ ........ طيب وهوووووووووووب على كتفة وانا طبعا فى قمة الفرحة هههههههههههههههههه


سوسة : تعرف يا على المنظر من فوق احلى ههههههههههههههههه


بابا : كمان يا على ....... ومالو يا هانم ويضحك هههههههههههه


فى السكة وصلنا لبيت تيتة ....... اصل المدرسة كانت جنب بيتنا ايام ما كانت لسة مكان(مدرسة الخليلية سابقا ) بعدها نقلونا لبورتوفيق


المهم .......... بابا تعالى نسلم على تيتة


بابا : هنتاخر ؟؟؟؟؟؟؟


سوسة: كدة يا على عاوزنى افوت على تيتة ومسلمش هقولها عليك ........ ههههههههههههههه


بابا : طيب


فوتنا عليها وفضلت انا اعيط وهى تعيط بس فى النهايةمشينا


وصلت المدرسة ............


بابا مشى ........ طبعا لما صدقت يا على تخلص منى لكن على مين انا على قلبك هههههههههههههه


وصلت الفصل .........


الحقيقة منظر العيال كان مش مريحنى تحس انهم عفاريت يعنى من الاخر كانوا زيى هههههههههه كنت بدور على وجة برىء ومش ماكر ملقتش فقولت يلا نحاول نسترزق ونتبع قواعد فرض السيادة ههههههههههههه لازم يا سوسة تبقى البيج بورص عشان محدش يعمل عليا ريس كفاية زوزو هى وعلى ........... ههههههههههههه


المهم قعدت ويومها ماخدناش حاجة ...... وجت الفسحة المهم طلعنا الحوش وسيبت عادى شنطتى مع ان ماما قالتلى متسيبهاش بس انا طبعا عملت العكس عشان اعرف هيحصل اية يعنى لو سيبتها ..........


رجعت ملقتش حاجة فى الشنطة .........


كمان فى محطة مصر بتقلبونى اية دة .......ههههههههه بصيت للى جنبى وقولتها مشوفتيش حاجتى ؟


لا مشوفتش ......... بس فى تعبير على وشها بيقول طبعا شوفت يا هبلة


جلست مستكينة ومن جوايا بغلى ..........." مش انا اللى اتسرق "........بس اهى خلصتنى من السندوتشات عملت فيا معروف الشىء الوحيد اللى مش هقدر اسيبهولها الشيبسى


المهم الموضوع اتكرر كتير وانا اتخنقت وجيت فى مرة دخلت المطبخ لماما ........


سوسة: نظرت لقطعة صابون مواعين كانت فوق الحوض


ماما : مالك يا سارة ؟ خلصتى الواجب ؟


سوسة : عارفة يا زوزو اة عملتة بس كنت عاوزة اسالك على حاجة ؟


ماما : اية ؟


سوسة: لا مفيش ....... قولت لو قولتلها هتبوظ خطتى وكدة مش هقدر انتقم من البت ..... الخطة كانت .... حسيت ان صابون المواعين دة لونة زى لون الجبنة الرومى اللى ماما بتعملى منها شندوتشات فقولت هيحصل اية لو حطيتها بدل الجبنة ؟ وطبعا مهى البت بتاخد السندوتشات علطول منى والصراحة هى بتخدمنى وبتخلصنى من السندوتشات بس دى زودتها وبقت بتاخد السيبسى بتاعى ...... بس ازاى اخلى الصابون شكل الجبنة الرومى .......دةمحتاج سكينة واوصل لها ازاى ؟


جبت كرسى دخلتة الكرسى الصغنن بتاعى ......... المهم معرفتش برضواوصل .... رحت قولت لازم افكر تانى ؟


سوسة: دخلت لبابا الصالون ...... ماما كانت بتاخد شور ......


سوسة: يا بابا الحق ماما قالتلى عاوزاك تجيبلها الصنية بتاعة الخضار ومعاها سكينة وتوديها البلكونة هتخرج تعمل الاكل


بابا : طيب ادخلى انتى اوضتك اعملى الواجب


سوسة : حااااااااااضر


طلعت تانى لقيتة ودى الحاجة البلكونة وفعلا رحت اتسحبت واخدت معايا الصابونة وقطعت الصابونةحتت ههههههههههههه رجعت السكينة مكانها وكان مفيش حاجة حصلت هههههههههههههههه


ماما طلعت من الحمام ..... بابا بيكلمها يقولها يلا هتعملى الاكل ؟


زوزو: اة اهو هروح اجيب الصنينة بتاعة البطاطس واروح اقشرها


بابا : لية ما سارة قالتلى اودهالك البلكونة


ماما : غريبة !!!!!!!!! راحتلى اوضتى طبعا كنت خفيت اثار الجريمة وقاعدة بعمل الواجب


ايوة يا زوزو ازيك اة صحيح انا قولت لبابا يوديلك الحاجة البلكونة بس يا زوزو كدة ممكن تعيى عشان الهوا مش انتى دايما متخلنيش ادخل البلكونة بعد الشور .......


ماما تبصلى ومستغربة ......... رحت اديتها بوسة وضحكت ...........ههههههههههههه


طبعا اثار الجريمة كانت فى مكان امن لغاية ما تانى يوم اروح المدرسة واحط الصابون مكان الجبنة بس فى حاجة ؟؟؟؟؟


لازم اعمل تموية يعنى ماما تحطلى زتون كتير عشان البت متاخدش بالها


زوزو حطيلى زتون اكتر ....


ماما ..... حاضر .....


رحت مسكت ايد بابا وخارجين من البيت وطبعا معالم الفرحة على وشى ...........هههههههههههههههه


وفعلا الاخت كلت سندوتشات الصابون ههههههههههههههه الغريبة انها محستش بحاجة ولا تعبت دة اللى كنت مستغرباة ولا حتى جت سالتنى انتى مامتك كانت عاملة سندوتشات اية ودة خلانى اروح اسال ماما تانى على الصابون هههههههههههههههه ويومها عرفت ههههههههههههههههه وفضلت تزعق.............. وانا كنت زعلانة لانى محستش انى عملت المقلب اللى كنت عاوزاة ماخدتش بتارى هههههههههههههههه


الحلقة انتهت ........ صحيح هروح اعمل نسكافية واظبط حاجات فى البيت وارجع تانى المدونة عشان ارجع ارد على تعليقات البوست اللى فات هتوحشونىىىىىىىىىىىىىى بس هرجع اكبس تانى على نفسكم هههههههههههههههه





23 سوسة بيطرى ترحب بالزائرين ..... علقوا يا حلوين:

kochia يقول...

ايه ده
اجرام مبكر
انا لو كنت فكرت في 20 طريقة انتقام مكنتش برده وصلت للفكرة دي

بس يا تري بطلت تاخد سندوتشاتك ولا الصابون عجبها
ههههههه

حكاية جمييلة بصراحة
لازم كل واحد ياخد حق

تحياتي

سارة علي يقول...

ازيك يا كوشيا
ااااااااااااجرام هههههههههه يا بنتى احنا اللى وردنا الاجرام والتطرف هههههههههههههه
يا رب دايما منورانى يا عسل ويا رب دايما كتاباتى تعجبك
تحياتى

الفارس الملثم يقول...

هههههههههههههه

البوست ده لذيذ اوي اوي , اصل انا عيل شويه وبحب الحاجات دي هههههههههه

بس ايه يا بنتي العقليه الاجراميه الفذه دي , الحمد لله ان تفكيرك موصلش ابعد من الصابون ههههههههههه

خليكي في مرحلة الطفوله شويه , لانها جميله جدا جدا

سلاممممممممممممممم

سارة علي يقول...

ازيك يا محمد
ههههههههه دة الصابون دة كان اول الخطط الاجرامية الطفولية دة انا كنت وبلا فخر اكبر موردة للصواريخ والبمب وكنت بعمل استراتيجية الاقدام على الحرب هههههههه دة غير انى الراس المدبر لخطط تطفيش المدرسين هههههههههه ولسة هديكم خبرتى فى الفترة دى انا فعلا ناوية اعملها كذا حلقة
كابسة على نفسكم هههههههههه هروح فين يعنى
تحياتى

الفارس الملثم يقول...

هههههههههههههه

يا بنتي انا قصدي ان مطلعش في دماغك تحطي حاجه غير الصابون , والبت كانت راحت فيها ,وانتي بقيتي اصغر سجينه في سجن القناطر ههههههههههه

مستنين الحلقه الجاية ممممممممممممم

سلاممممممممممممممم

مدحت محمد يقول...

حمد الله على لسلااااااااااااامة

ايوة كدة اخرجى من الحالة دى

والله انا فرحت جدا برجوعك ياسارة

استنى بقى هروح اكمل البوست وارجعلك تانى

مدحت محمد يقول...

سارة اولا

شكر خاص جدا لجيجى اللى قدرت ترجعك للمدونات تانى ولحياتك الطبيعية

ثانيا بقى

انتى كنتى عاملة زى بنت اختى دلوقتى

بنت مشكلة
مرة رجعت لاختى البيت طبعا هى عندها 3 سنين ونص مقفلتش اربع سنين
ورجعتلها البيت من الحضانة لوحدها وخبطت على الباب اختى اتفاجأت انتى ايه ده انتى رجعتى لوحدك ازاى قالتلها فى تاكسى
بنت لمضة جدا
بس مش المض منك صابون مكان الجبنة ههههههههه


بقلك سمعت ان الام بى سى هتفسخ العقد معاكى الكلام ده صحيح

Mahmoud البطراوى يقول...

ساره رجعت؟؟
يا بنتى طب السكر والضغط والحاجات الى كنت كاتبها ليكى دى راحت فين :)
عموما حمد لله على سلامتك
وابقى فكرينى مزعلكيش ابدا طول حياتى

دا انتى طلعتى مفتريه تموتى البت الى سرقت السندوتشات
انا خايف على عمرى فكرينى بس بالوست ده كل ما ازعلك وانا هاجى شايل كفنى
هههههههههههههههههه

سارة علي يقول...

لا انا جة فى دماغى الصابون عشان لونة وشكلة ههههههههه القناطر لو اخدت علم هههههههههه
تحياتى

سارة علي يقول...

ازيك يا مدحت
اللة يسلمك واللهى جيجى عملتلى قلق مصممة ههههههههه بقولك اية انت مين قالك ان ام بى سى فور لغت عقدها معايا هما الخسرانيين مسلسل سوسة كسر الدنيا على القناة الاولى جنب الشريط الاحمر بتاع الاخبار ههههههههههههههههههه
شكلك وافقت تعرض مسلسلى على مدونة الرسائل الرومنسية هههههههههه طبعا طمعان اعملك تخفيض على كل حلقة من المسلسل بس دة مش هيحصل هههههههه
صحيح اية اخبار البوستات الجديدة فين النشاط عاوزين كام بوست كدة
تحياتى ومنورنى دايمايا مدحت

سارة علي يقول...

ازيك يا محمود
كمان مصمم على الضغط والسكرشكلك كنت عاوز تخلص منى بجد هههههههه
اة مفترية جداااااااااااهههههههه لا متقلقش انا بطلت اخطط للحروب والمعارك
تحياتى

مدحت محمد يقول...

حاضر ياباشا من عنيا

كام بوست جاينلك فى الجول ان شاء الله

بقلك ياسوسة

فى اختراع جديد كدة اتفقت عليه انا وبعض المدونين السوايسة على اننا نعمل رابطة مدونين سوايسة انتى ايه رايك

هو بصراحة الفكرة فى الاول كانت بينى انا ومحمد ماهر صاحب مدونة انا حر وبرضه اية مدونة هكذا احب

لسة والله مش عارف عايز ابلغ كل المدونين السوايسة ونشوف ايه النظام
انتى ايش رايك

سارة علي يقول...

ازيك يا مدحت
الرابطة دى ازاى مش فاهمة ؟ صحيح انا ممكن اشترك بس انا ابقى البيج بورص بتاعكم هههههههههه تكتبوا اسمى الاول هههههههههه دة اول شرط

مدحت محمد يقول...

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

يالهوى على الطمع

سارة علي يقول...

اة عشان تبقوا عارفين من اولها هههههههههههههههه صحيح رابطة للسوايسة بس واللهى فكرة امورة اوى يا ريت كلهم يوافقوا
صحيح فين البوست الجديد ااقصد الكام بوست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بس دى الفكرة دى تتنفذ ازاى ؟

مدحت محمد يقول...

بصى انا هصلى العشا الاول وربنا يسهل بعد كدة

مواطن مصرى نايم يقول...

ايه العودة الكوميدية الاجرامية الطفولية الجميلة دى
بوست زى العسل و الله
عارفة انا بقالى يومين امنية حياتى ان البلوج ده يفتح معايا
تقيل جدا فى التحمل التيمبيلت دا اتقل من القديم
المهم البوست رائع
و الله لو كل واحد استسلم لمود سئ بيمر بيه
يبقى الدنيا كلها حتقف
عندك انا مثلا و الله و الله
مخنوووووووق لدرجة متتصوريهاش
عارفة اللى هما بيوصلوا للاكتئاب و من الاكتئاب للانتحار
لو لا انى بجد ماسك نفسى كنت انهرت و وصلت للدرجة دى

تحياتى يا دكتورة
اسلام

سارة علي يقول...

ازيك يا اسلام
ربنا ميجبش مودوحش تانى عارف الحقيقة ان ساعات الانسان لما بيتعامل مع الناس بحسن نية وكويس بيفهموا هما حاجة تانية عارف المهم انك تمشى فى حياتك وتكملها عادى
يسعدنى ان البوست عجبك ويا رب دايما منورنى
تحياتى ليك يا اسلام

مدحت محمد يقول...

انتى مسحتى البوست ولا ايه

Bob يقول...

حقيقى مطبوخة صح
اية الذكاء الخارق دة
بس عموما العناد دائما سمة الاطفال
ام حكاية الصابون دى جامدة موووووت
بس ممكن ارف هى لسة عايشة ولا بتحلى بعصير شامبو
هههههههههههههههه
الى اللقاء ومسنتى زيارتك على وعد
اوكى

Eman Henaish يقول...

أولا : أنا زعلت بجد من نفسي اني ما كنتش جامبك وكدة لما كنتي زعلانة

بس ملحوقة يا ستي ، كويس يا سوسة انك خالرجتي من حالة الاكتئاب دي

بجد الصحاب حلوين اوي في المواقف دي

ثانيا : ده انتي شكلك كنتي مجرمة وانتي صغيرة
ايه ده كله ، ساندويتشات صابون كمان
:)

سارة علي يقول...

ازيك يا بوب
منور مدونتى فى اول زيارة وشكرا على التعليق ويا رب يكون البوست عجبك
تحياتى

سارة علي يقول...

ازيك يا ايمى
منورانى يا حبيبتى واللهى وحشانى موووووووووت ولا يهمك كانك كنتى جنبى وبعدين احنا اخوات والمهم تزورينى علطول الناس الطيبين الانقياء اللى زيك ميتعوضوش
تحياتى يا سكر