CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

17 يوليو 2008

"بماذا شعرت؟"


عارفين انا مقدرة مدى خنقتكم منى بجد بس واللهى غصب عنى انا عاملة اعتكاف فى بيتنا ادعولى فى شغل فى شركة ادوية لسة منزلين اعلان فى الكلية عندنا ولسة منزلوش معاد الانترفيو يمكن دة يرحمكم من غلاستى والبوستات الكتير ههههههههههههههه بس برضو هرخم عليكم عارفين انا عمرى ما حسيت انى ممكن اشتغل دكتورة او حتى ادخل اى نوع من انواع الطب اينعم طول عمرى متفوقة الحمد للة (دة قبل ما ادخل طب بيطرى القاهرة ) اصل طول عمرى وانا علاقتى وثيقة بالعربى حتى واحنا فى اولى ثانوى كل اساتذة العربى فى المدرسة كانوا مستغربين (يا سارة انتى متمكنة فى العربى اوى وعندك موهبة الكتابة )بس الحمد للة ..........اقولكم بقى انا لية بقولكم كل دة اصلى يا جماعة مش حاسة نفسى فى الطب انا بحس انى اتخلقت عشان امتص تعبيرات الناس حوليا واحولها لحروف تتشابك مع بعضها بخيط شعورى جميل عامل زى الملايكة اللى احنا مش بنشوفهم بس بنحسهم ......الكتابةهى البحر اللى بحس فية انى تايهة ومعجبة بالشعور بالتوهة .........عارفين انا بحس انى عاوزة افضل اتامل وجوة الناس والصور واللوحات واعيش فى دنياهم واعيش كل حالة على حدة واعبر بالكلمات و اتنفس هواء الشخصيات واتكلم بلغتهم واسمع بودانهم ........بس عارفين بخاف اة بخاف اوى اكون مبعبرش عنهم صح ..........ساعات بصحى من نومى قلقانة يا ترى انا فعلا حسيت مشاعر الشخصية دى من نظرة عينيها من تعابير وجهها ........اصلى مسمعتهاش كويس ....مميزتش نبرة الصوت .........(حزينة ،قلقانة،خايفة،مضطربة،مجروحة،سعيدة)وارجع اقول لنفسى لية خليت السعادة اخر احتمالات الشعور ؟يمكن عشان احساسى بان الحزن اقرب المشاعر الانسانية لقلب الكلمة وصوت الوجدان ورهف الاحساس ........وممكن اكون مخطئة وهودة الصراع اللى انا فية .......لانى مهما كنت بكتب عن شخصية موجودة او خيالية فانا بتكلم عن كيان واحساس ومشاعر ودة مش شىء هين .............انا عندى مبدء (مينفعش اجرح مشاعر شخصياتى حتى بمجرد التفكير بطريقةتجرحها عشان احافظ على مصداقية تعبيرى )

نعود لعنوان البوست "بماذا شعرت ؟" .........من وانا صغيرة كنت دايما احب اجيب البوم صورنا الكبير واقلب فية صورة صورة واجيب كشكولى واكتب جملة تحت كل صورة .........اوصف بيها شعرت باية ناحية الصورة .....سواء احساس او اندماجمع البيئة بتاعة الصورة او تحريك عاطفى جوايا ولغايةدلوقت الصور بتاثر فيا ...........لما بشوف صورة فيا مشاعر قوية بحس انى عندى رغبة ابكى .........ايوة ابكى اوى ودموعى تبلل الدفتر وابدا رحلة انفعالاتى مع الصورة ...........وهى دى بدايتى مع الخواطر .......الموضوع اتطور من مجرد انفعال لرغبة فى وضع الانفعال فى قالب فجربت اكتب القصة فى الاول وانا فى ثانوى محاولاتى كانت بتفشل ووصلت لمرحلة من الياس وقررت انى اعتزل موضوع القصة واقتصر احساسى فى خواطرى وشعر لكنى مياستش حاولت تانى ........يمكن عشان بحس ان القصة قالب جميل عامل زى زجاجة البرفان اللى شكلها امور اوى تغريك انك تحط منها حتى قبل ما تستشعر العطر بانفك .....

حاليا انا بعمل مشروع اسمة علاقة الفن (الرسم)بالكتابة ...........ازاى الصورة بتاثر فى كتابة الفنان ازاى اكون متذوقة للفن المرئى ومعبرة بالكلمة فى ان واحد وعشان انا عاوزة رايكم يا ريت كل واحد يدخل البوست يقولى الصورةالمرفقة بالبوست حس باية واذا شعورة ناحيتها اى كلمة حسها لما شاف الصورة ؟حتى لوكان تعبيرةعنها كلمةواحدة...........

20 سوسة بيطرى ترحب بالزائرين ..... علقوا يا حلوين:

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

ازيك ياقمر
فعلا ساعات الواحد بيبقى وهو بيتفرج على البوم الصور عايز يكتب تحت كل صورة هو بيحس بايه
هوايه جميلة
ربنا يوفقك
تحياتى لكى

سارة علي يقول...

شكرا يا سلوى على كلماتك الرقيقة انتى اللى ارق يا جميل بس مقولتليش يا سلوى الصورة اللى مع البوست اية تعليقك عليها ؟يعنى تحسى باية لما تشوفيها ؟
تحياتى

nahlaa abdo يقول...

يا سارة انا ما اقدرش ما اقرا البوستات بتاعتك يا بنتى انتى موضوعاتك رائعة .معلش المرة دى جيت متاخر .
وبعدين شكلى هقيمة انهاردة على المدونة بتاعك لحد ما يجى وقت الكورس بتاعى هروح واجى اكمل بردوا.
اما عن البوست دة فانا شعرت فى الصورة دى بحاجات كتير .
ممكن اقول ان الحزن فيها كتير اراه فى سماء الصورة والمياة الغامقة اللون احس ايضا ان بها مشاعر كثيرة.
عجبتنى الجملة جدا بتاعة المبدأ:مينفعش اجرح مشاعر شخصياتى حتى بمجرد التفكير بطريقة تجرحها عشان احافظ على مصداقية تعبيرى .
جميل حقا كلامك يا سارة مثلك اقول اية بس كاتبة رائعة والله.
شكرا على الشاى يا سارة.
تحياتى لكى ولكلامك الرائع ايتها الكاتبة الجميلة.

Eman Henaish يقول...

ايه يا سارة ده...مش ممكن أغيب شوية

ألائيكي منزلة 3 بوستات؟؟؟

طيب أمتة ده؟
:)
استني بقي أقرأ كل بوست واقولك رأيي

رغم اننا متأكدة انه أكيد كل واحد

فيهم أحسن من التاني

فارس بلا جواد يقول...

أزيك يا سارة
كلامك في جزء كبير كنت حاسس بيه .. لأني حسيت زيك في فترة ما أن الطب مش هو الطريق المناسب اللي هاكمل فيه حياتي .. وكانت فعلا الكتابة والشعر بيشدوني .. لكن بعد فترة أقتنعت ان الجمع بين الأمرين ليس شيئ مستحيل .. لازم نضمن مستقبلنا في عمل مشرف وفي نفس الوقت نشبع هوايتنا ونترك مواهبنا للظهور تدريجيا .. المسألة فقط تحتاج تنظيم
بالنسبة لفكرتك الخاصة بالتعليق عن الصور فهي فكرة جيدة فعلا .. وياريت أكون من أوائل المشتركين فيها
بالنسبة للصورة اللي في البوست ده حاسس فيها بشئ يرمز للفراق المكان يبدو كما لو كان فارغ وبه فقط بعض الذكريات .. مثلما يقف العاشق يبكي علي الأطلال

Eman Henaish يقول...

أنا تاني :)
أولا البوست ده بجد تحفة وفكرته لذيذة أوي أوي يعني
أما بالنسبة للعلاقة بين الفن والكتابة .. فدي علاقة وطيدة
لأن الكاتب أو الفنان احساسهم بالأشياء وبالناس عالي أوي وبيترجموا احساسهم ده بطريقة مختلفة وفي قوالب عدة..اما بالرسم باختلاف انواع طبعا
أو الكتابة من قصة لمقال لشعر
أو لحن أو....
.
وعلي فكرة أنا أحيانا بترجم احساسي بالرسم(علي قدي) بجانب الكتابة..وكنت عايزة انزل رسوماتي علي البلوج بتاعتي بس ما عنديش سكانر :(

أما بالنسبة لاحساسي بالصورة المرفقة مع البوست:
حسيت فيها بكسرةوألم قد طغي علي جمال سابق
اجده في ترقرق الماء الذي قد اصبح غامق
اجده في صفاء السماء الذي لوثه الدخان
اجده في ذاك المنزلالجميل القديم الذي قد تداعي بمرور الزمان

ارجو اني ما كونش طولت عليكي

تحياتي يا جميل ودمتي مبدعة

HANY YASSIN يقول...

ربنا يوفقك
وان شاء الله نشوف المشروع ده هنا
سعيد بالتواجد فى مدونتك
تحياتى
هانى يس

سارة علي يقول...

ازيك يا نهولة يا عسل
يا بنتى عاملة اية واية اخبار الكورس دة معاكى ربنا معاكى اسكتى يا نهلة مش شالوا عنا تدريب السنة دى وهنترحم من البهدلة فى المجزر والوحدة البيطرية كدة تمام واللهى مهو اصلا احنا اتدربنا السنة اللى فاتت التدريب دة بس لسة فى امتحان الشهر الجاى
تسلميلى يا قمر دة انا مدونتى تنور وبعدين اجيب كمان بسكويت وجاتوة وشوية كانزات كدة متقلقيش وحشانى واللة تعليقاتك يا سكر
فعلا انا حسيت بكدة ناحية الصورة
تحياتى وبقولك اية انا مستنية البوست الجديد بتاعك

سارة علي يقول...

منورة يا ايمى ازيك يا بنتى اية اخبارك اة مقولكيش كنت عاملة بيات صيفى فى البيت ههههههههههه وعاملة احتجاج على الخروج معرفش لية اى حد من اخواتى خارجين ولا حاجة اقولهم لا ماليش نفس اخرج حتى صحابى العيال عمالين يخرجوا ويتصلوا بيا اقولهم لا فبقيت مقيمة فى المدونة
شكرا يا حبيبتى على كلماتك الرقيقةدى
فعلا العلاقة بين الفن والكتابةوطيدةاوى وعارفة حلو اوى انك عندك موهبة الرسم انا بحب الفن بكل اشكالة وبموت فى التشكيلى اوى بس معرفش ارسم للاسف لكن احب اشوف لوحات واحسها
فعلا احساسك بالصورة فى محلة
تحياتى ليكى

سارة علي يقول...

ازيك يا فارس
فعلا يبقى الواحد فى صراع بين احساسة بالكتابة والفن والواقع اللى بيفرض علية خصوصا ان مهنتنا كبياطرة فيها مسئولية واحساس باننا على عاتقنا مسئوليةكبيرة فى حماية الناس كمستهلكين وتدعيم الثروة الحيوانية ودة حسناةاوى فعلا فى فترة انتشار انفلوانزا الطيور يمكن دة احد عيوب بلدنا اننا مبنقدرش الشى الا لما بنحس ان فى خطر جاى دة غير ان تعاملنا مع الحيوان والرفق بية مسئولية كبيرة
فعلا تصورك عن الصورة تمام يا فارس دى لوحة لكلود مونية
تحياتى ودايما منور مدونتى

سارة علي يقول...

استاذ هانى
منور مدونتى وان شاء اللة تزورنا تانى ويا رب فعلا اقدر اكمل المشروع دة
تحياتى

alshared يقول...

في الأول

أنتي اللي بتحددي أحساس الشخصيه
أنتي اللي بتوجديه علي الورق
فلا داعي للقلق
علي شئ من صنعك


بالنسبه للصوره

أحساس بالشجن والحزن

تقبلي تحياتي

سارة علي يقول...

الشارد
صح ان احنا اللى بنصنع الشخصيات بس احيانا لما بيكون نقلنا للشخصيةمن الواقع فاحساس الشخصية وكيانها هو اللى بينقلنا وبيحددلنا مسار الكتابة بس فعلا رايك تمام احنا اللى بنصنع الكلمات وبنجمع الحروف فى تناسق
تمام احساسك بالنسبة للصورة
تحياتى ودايما منور مدونتى

Mahmoud البطراوى يقول...

انتى جميله اوى فى احاسيسك بجد

ومش عارف بتتعاملى مع الابطال على انهم حقيقه وبتخافى على مشاعرهم ولا ابطال القصص حقيقيه فعلا وبتخافى تكونى ظلمتيهم داخل اطار القصه
على كل حال انتى مبدعه فعلا وابطال قصصك المفروض يشكروكى لانك امتعتى بيهم الناس - انا واحد منهم

سارة علي يقول...

ازيك يا دكتور محمود
بداية احب اهنيك على البوست الجديد بتاعك لانوا اكتر من رائع ولمس موضوع مهم اوى
تلنى شىء انا بتعامل مع الشخصيات الخيالية زى الحقيقيةتمام عارف لما تكون حساس فى تعاملك مع الشخصيةدة بيديها بعد اكبر وبتحس الكلمات اللى بتكتبها عنها اكتر ودة يخلى اللى بيقرالك يحس بشعورك ويتفاعل معاك
منورنى دايما فى مدونتى المتواضعة
تحياتى

Cold air يقول...

ازيك يا سارة

أحب أحييك علي المدونة الرائعة دي
و بالنسبة للبوست ففكرته حقيقي تحفة لأني أحيانا ما أستخرج أحد موضوعاتي من الصورة لمجرد إعجابي بها و عن نفسي أنا بحس إني إنسان بصري و بهتم بالمظهر و ليس المنظرة

لما شفت اللوحة حسيت بأشياء عديدة

رأيت حبيبتي تهاجر بسفينة القدر عبر نهر ضحل جفت مياهه و تبخرت من شدة حرارة قلبي المنصهر الذي سقط بالنهر تاركا بقايا جسدي و أطلاله ليذهب و راء من أحب
أرجو إن نظري ميكنش خاني المرة دي لأني اعتبرت الدخان المتصاعد مصدره مدخنة سفينة

فكرة تتاكل أكل و يا رب يدوم ما بينا التواصل
مرسي ليك و تحياتي

سارة علي يقول...

ازيك يا حازم
يسعدنى ان مدونتى تنال اعجابك واسعدنى وصفك الجميل للوحة دة بيدل على رقة احساسك شكرا على كلماتك المعبرة
تحياتى

الفارس الملثم يقول...

انا قريت البوست اللي فات وضحكني جدا , باين انتي لما كتبتيه كنت انا نايم

نجي بقي للبوست ده

حقيقي طريقة تفكيرك ادهشتني , حسيت فيها الشعره بين العبقريه والجنون

علي فكره انا بحس فعلا انك بترسمي وانتي بتكتبي زي الرسام اللي بيترك فرشته تقوده وبعد ما اللوحه تخلص يحس انه رسم شئ مختلف عن قصده لما بدأ يرسم , وممكن اللوحه ساعات تكون غامضه لان الحيره اللي كانت في وجدان الرسام انطبعت علي اللوحه

بالنسبه للصوره حسستني بالخراب او اطلال شئ انمحي بفعل السنين , وومكن كمان احساس بالتلوث وتأثير البيئه الصناعيه علي الامكنه

سارة علي يقول...

ازيك يا محمد
بالنسبة للجنان فدة تخصصى هههههههههه ساعات بحس انى فعلا بينى وبينة شعرة بس بحس ان الجنان دة بيخرج من جوايا احسن حاجة ممكن اكتبها بحس ان الفن عموما ساحة واسعة من الجنون الفريد المهم انك تبدع وتكون مبتكر انك تخلص لشعورك لابعد الحدود وانت بتكتب وتعيش الاحساس فى ابعد حدودة وتستشعر لحظة الوجود والعدم تكون فى لحظة سراب وفى لحظة تانية سحاب ........تفتكر دة نهاية ولا بداية للجنون ؟ بس الجنون فى الفن والكتابة مش وحش بالعكس دة بداية للشعور بالابداع
معلش طولت عليك
تحياتى

marco يقول...

مدونه جميله