CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

5 يوليو 2008




اوراق مبعثرة 2
१९५६
انا خلاص بقيت بعيدةعنة ....وبعدين انا اسمى اتغير وكل شى اتحرق فى البيت سلمى القديمة هتاخد شهادةوفاة وانا اخدت شهادةميلاد
حضرتك بتكلمينى ؟!.....هكذا تسال الرجل الجالس جوارى
لا مش بكلمك رددت فى ثقة لم اعد الشخص الضعيف المتلعثم فى رداء الكلمة وخيوط الحرف
فى المستشفى ..........علاء زوج سلمى يتحدث للدكتور محمد فى لهجة عنيفة وغير اعتيادية فلقد تخلى عن برودة اسلوبة وعم الصيف على اجواء حياتة الحالية
"يا دكتور محمد انا معتدش عارف اعيش مع الانسانة دى دى مجنونة لازم الاقيها عشان تتعالج من اللى هى فى"
"يا استاذ علاء مدام سلمى محتاجة دعم نفسى اكتر من كدة" بداخلةكان يشعر بمدى انحطاط اخلاق الاستاذ علاء لانةعلى دراية بخلفية حياتهامعة ولكن علاء احس بنظرة الدكتور محمد لة
"يا دكتور انت اكيد مش مصدق كلامها ......انا عمرىما خنتها انت عارف هى ممكن تالف اى كلام يعنى بسبب مرضها وحالتها
"مدام سلمى محتاجةتخرج من الدايرة المغلقة ودةمحتاج مساعدة مش بس طبية محتاجة وجود شخص جنبها تحس ناحيتة بالحب"
"عاوز تقول انى مبحبهاش ؟!" مكنتش استنى معاها كل دة دة غير انى بعمل كل الشغل والشركة بتاعتها مش ملاحق على شغلها
فى الحافلة.........سلمى تنظر للنافذة فى حزن ولكن ما يلبث ان يداخلها صوت رجولى
"انتى لية حزينةاوى ؟"
"ابتسمت ابتسامة هادئة لا ابدا انا بس معرفش المكان الجديد اللى رايحاة اول مرةاخرج من بلدى
"تعرفى انك شبة كاتبةمعروفة اسمها ؟
اة افتكرت "سلمىمراد"
"اصاب سلمى دوار واحست بانها لاتقوى على نطق حتى الاسم ولكنها تماسكت فى هدوء
اة كل الناس بتقولى كدة مع انى مختلفةعنها فى الشكل شوية بس انا مش هى للاسف يا ريت الواحد يكون مشهور كدة .........وفى قرارةنفسها كانت تتملص من الشهرة لربما هى سر كل هذة الماسى
"وصلنا " على العموم اتشرفت بحضرتك اسم حضرتك اية
"مى محمد"
"انا امجد كمال رجل اعمال هنا لو احتاجتى اى حاجة دة الكارت بتاعى اعتبرينى اخ ليك ولو اننا متعرفناش
شكرا
سلام
سلام
فى الشركة دار نشر سلمىمراد ..........حيث يجلس علاء واجما ولكن تدخل سكرتيرتة اميرة لتغير جو الانفعال
"هتفضل قاعدكدة لازم تدور عليها مش صعب تلاقى حدمشهور زيها "
"انا خايف يا اميرة "
لية
"الدكتور محمد انتى عارفةانوا عارف سلمى من زمان قبل حتى ما تبدا تكتب وعارف ان المرض دةمكنش موجود اصلا وحاسس كدة بنظرات مريبةمن ناحيتة"
"يا علاء لازم تكون متماسك اكتر من كدة وبعدين التشخيص الاولى بيقول انها حالةانفصال فى الشخصية وبعدين انا مبفهمش فى كل دة هى كان لازم تقدر علاقتنا ببعض وتحاول تنسى الخيانةوالكلام دة وبعدين ما هى عارفة انك مبتحبهاش "
"مش هتعزمنى على الغدا "
ضحك بسخرية "انتى رايقةاوى"
"يلا بقى عشان انا هموت من الجوع "
يلا يا سيتى
فى الاسكندريةحيث وجدت سلمى فندق غير معروف ..........
لو سمحت اناكنت عاوزة اوضةتكون هاديةوعلى البحر
"دى يا فندم اخر اوضة بس للاسف مش بتطل اوى على البحر بس مينفعش تاخديها"
"لية"
"عشان مبناجرهاش لاى حد من سنة 1956""
"ارجوك انا محتاجةالاوضةومحتاجة انام لانى تعبانة بجد من السفر"
حضرتك مش فاهمانى مفيش حد يقدر يتواجد فى الاوضةدى عشر دقايق "
"انا مش فاهماك "
"الاوضة دى حصلت فيها اكتر من حادثة انتحار "
عفاريت يعنى وكلام فارغ
"انا كان ممكن مقولش لحضرتك واجرها عادى بس مينفعش بجد"
"طالما كدة لية مقفلتوهاش"
"دة قانون عشان مصداقية الفندق حضرتك"
انتى مصممة؟
اة
انا مش فاهمة مفيش اصلا عفاريت الكلامدةتخاريف وبعدين انا دخت عشان الاقى حجز فندق هنا
وليد
تعالى شيل شنط المدام وطلعها اوضة 45نعم
مينفعش يا فندم
وليد اسمع الكلام
حاضر
فى المصعد ..........
حضرتك فى كامل قواك العقلية ؟
ضحكت سلمى انا مبخف عموما ومضطرة لان مفيش مكان تانى
وبعدين لو فضيت اوضة تانية هنقل من الاوضةدى
"اصلا انتى مش هتقدرى تفضلى فيها ساعة واحدة
"دة معناة انكم مش بتنضفوها ومش بتهتموا بتغيير المفروشات فيها ؟"
"لا متقلقيش احنا بنضفها كل فترة "
"كويس دة مناسب اوى"
"يا ريت تكون خدمة الغرف كويسة "
"اةتمام اهواحنا وصلنا اسيبك دلوقت "
"التليفون فيها شغال "؟
"اة متقلقيش "
سلام
سلام
سلمى تحادث نفسها .....غريبة اوى مكنتش اعرف ان لسة فى ناس مؤمنين بالخرافات دى لغايةدلوقت على العموم مفيش وقت انا عاوزة انام عشان اصحىمن الصبح بدرى اشوف هعمل ايةهنا عاوزة ابدا ادور على شغل
تضع سلمى المفتاح فى الباب الخشبى العتيق لتفتح الحجرة لتنتظرها مفاجاة لم تكن فى الحسبان ...........
فى انتظار معرفة ماذا رات وماذا فعلت داخل تلك الحجرة .............الى تكملة

2 سوسة بيطرى ترحب بالزائرين ..... علقوا يا حلوين:

غير معرف يقول...

طبعا مش اقولك رايي النهائي في القصه الا لما تكمليها , بس عنصر التشويق الموجود فيها يجعلني انتظر البقيه بشغف

بالنسبه طبعا لكلامي , ايوه ده اللي قصدته , انك تحددي فكره واحده , وان التعبيرات متكنش معقده لسهوله فهمها للقارئ ..

عارفه انتي مع بعض التعديل لاسلوبك ايبقي اسلوبك في الكتابه اكثر تميزا وروعه

انا طبعا لاحظت ان التكمله المره دي اعتمدت اكبر علي الحوار وده جميل اوي ,ربما فقط تحتاجي رسم اكبر للصوره المكانيه للاحداث لجعل القارئ وكأنه يري المشهد يتجسد امامه

انا اسف علي الرغي الزايد ده

تحياتي

سارة علي يقول...

بحاول واللهى يا محمد اطور اسلوبى بس عارف ان مشكلتى انى ببقى فى حالة صراع بين التعبير وبين الافكار ببقى حاسة مشاعر كتير وفى نفس الوقت فكرة واحدة مبتقدرش تحققلى حالة توازن فكرى على الورق
هحاول فعلا اغير اسلوبى
انتظر بقيةالقصة ويا رب كتاباتى فعلا تعجبك