CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

15 يوليو 2008

"لحظة تحرر"


بداية احب اقول عدناااااااااااااااااااااااااااااااااااااا على رايى قناتى المفضلى سبيس تون باركولى اخيرا اخواتى فكوا الحصار وسافرنا كلنا السويس هما قالوا عندنا اجازة وممكن نسافر وانا علطول هوووووووووووووووووب كنت اول واحدة تحضر شنطتها وطبعا اخدت عدتى بما انى مش بنزل البحر والواحد كبر على الحاجات دى حضرت كل حاجة "الجردل بتاع البحروالجروف والاشكال "النجوم "عدة اللعب على الرملة واكيد منستش اخدلهم معايا العوامة عشان اتقى شر الهكسوس وميهدوش قصر الرمل بتاعى وفات الاسبوع هواااااااا بس كانت اجازة امورة خالص وللاسف معرفتش اكتب غير وانا فى السوبر جيت واعذورونى على الغياب دة واحب اشكر كل اللى سالوا عليا واقولهم اننا فتحنا باب المدونة من جديد وعملنا قهوة كمان والمشاريب مجانا لغاية اول امبارح اللى طبعا عدى يعنى مفيش مشاريب ليكم ههههههههههههههههههههههه

نيجى بقى للمهم الحقيقة يا جماعة انا عندى افكار كتير ومشاعرى الترمومتر بتاعها طالع نازل نازل طالع لما اتحولت وفكرت اركب منظم زى بتاع التلاجة بس اخويا قالى مينفعش انتى بتقلبك دة هيئة التبريد والتكييف هتقفل ابوابها ومحدش هيركب تكييف تانى وانا بتفرج على منظر الصحرا من الشباك جاتلى الفكرةوبدات اكتب دة طبعا بعد معركة خناقة لرب السما على الكرسى اللى جنب الشباك واتفقت مع جيجى اختى نعمل صلح ونقسم الغنائم وبعد رشوة بواحدة كادبورى وافقت وانا جلست فرحة بانتصارى المحقق

"لحظة تحرر"

ها هى تركض فى لهفة بين صحارى ملامحة سرا وعلنا تجلس على عرش العواطف الباردة تعذبت فى تادية دور القوية الغالبة لم تعد تجيد قراءة السيناريو المعتاد تركتة للايام تقتل روحة ببطء وطالبتة الرحيل من دنيا المحبين للابد وعندما سالها الاسباب اجابت فى سخرية متمردة "انا عمرى ما حبيتك"وضحكت ....نعم ضحكت بملامحها الساحرة المشربة بنوعا غامض من الغرور القرمزى اللون كلون ثوبها الذى عشقة حتى الثمالى ولكن قلبها كان يحوى قصة اخرى مليئة بالحب لهذا الشخص ولكنة حب مقيد باغلال الخوف والالم سجن منذ زمن بعيد فى قلعة الحياة والذكريات الاليمة .................

"لا تنظر لى هكذا !" قالتها فى اصرار ونبرة مرتفعة العلو وبداخلها كانت الاغلال تنفك كلما نظر لها نظرتة الولهى .........

تقلبت فى فراشها تحاول النوم من جديد لربما اخذتها الاحلام فى طوفها الخشبى الذهبى لنهر خالى من اى نوع من المشاعر واغلقت مجارى المياة المتدفقة واقامت السدود المنيعة ضد المشاعر وفى لحظة اغلاقها للباب تنسى المفتاح فى سماوات الرحلة الطويلة واذ بها تلتفت لصوتة من جديد ..............صوت لا يمكن لها نسيانة حتى لو فقدت الروح والوجود ورحلت لدنيا النسيان الابدية فلما كل هذا ؟.............لما ترجو الهرب وتحيك ثياب الاختفاء الابدى من شخصا تحبة ؟

اهو الالم القديم والجرح الذى مازال ينزف دماء ؟الن تحرر من كل تلك القيود المشاهدة بجوار ذاكرةهشة وقلب حكم علية بالموت المفاجىء ؟!

نظر لها نظرتة المعتادة فوجدت حالها تلقى بجميع مشاهد الذاكرة ........تكسر كل القيود داخلها فلقد زال عنها ثوب الخوف والجروح ووجدت ذاتها داخل تيار الروح تحمل ورود الياسنت الطافية على سطح انهار الحب تضمها بقوة من اجل نثر عبيرها الاخاذ على قلبها البارد لربما حررتها واوجدت دمها البارد فى جو غابات الهوى الاستوائية الطقس واخيرا لحظة التحرر على شفتاها المتحجرتين معلنة تلك الكلمة "انى احبك"نعم"احبك" فابتسم لها قائلا "كنت اعرف ذلك من صميم قلبى ولكنى كنت انتظر لحظة تحررك يا حبيبتى ويا لة من تحرر".............................

29 سوسة بيطرى ترحب بالزائرين ..... علقوا يا حلوين:

فارس بلا جواد يقول...

السلام عليكم ورحمة الله بركاته
ساره
ازيك فينك من زماااااااان

فارس بلا جواد يقول...

طبعا بوست مميز وطبيعى جدا وبسيط وده اهم ما يمسزك
دمتى مبدعه
تحياتى

سارة علي يقول...

ازيك يا فارس
انا الحمد للة عدت من جديد
شكرا على سؤالك وعلى الكلمات المجاملة الرقيقة دى
انا هروح اعلق على مدونتك على البوست الجديد
تحياتى

محمود حسن العدل يقول...

بوست رائع ان دل فايدل على رقة مشاعرك واحساسك المرهف
باذن اللة لنا تكون هذة اخر زيارة لى لمدونتك لانها فعلا مدونة مميزة ورقيقة جدا
تحياتى

سارة علي يقول...

ازيك يا محمود
شكرا على الكلام الرقيق دة وزورنا علطول
تحياتى

semsem يقول...

ساره
ازيك يابنتى
وحشتينا والله!!!
ايوة ياعم كنتى بتصيفى بقى وبتاع
عموما مش بحسد
انا بقر بس
على فكره البوست حلو
بس انتى احلى
عشان كنتى بجد وحشتينا

Eman Henaish يقول...

ازيك يا سارة وحشاني والله بوستاتك الجميلة
أما بالنسبة للبوست فانت وصفتي تلك المعركة التي كانت تدور بداخل الفتاه ببراعة..صراع بين الحب والخوف من عاقبة الحب الذي قد يكون جرح لا يندمل
حتي لحظة تحرره بنظرة

أحييكــــي

سارة علي يقول...

ازيك يا سمسمة يا قمر صحيح انتى اللى وحشتينى جدااااااااا والللللللللللللف مبروك على النجاح ايوةكدة رفعتى راسنا ادعيلى بجد النتيجة بتاعتنا كمان يومين بيقولوا عشان احنا خامسة بقى وكبار فياخروا بمزاجهم
لا متقلقيش اجزت اجزت يعنى تمام التمام ولسة مبداناش تدريب مستنية بقى المجزر والوحدات البيطرية وتدبيسة فل الفل
تحياتى اة صحيح فين شيكولاتة النجاح
هاجى مدونتك اخدها انا بقولك اهو

سارة علي يقول...

ايمان الرقيقة الامورة
ايوة وانت وحشتينى اكتر واول ما جيت القاهرة واللهى فتحت المدونة عشان اشوف اخر كتاباتك الرائعة فرحانة اوى ان البوست عجبك
تحياتى

semsem يقول...

وكمان شيكولاته
شكلك داخله على طمع جاااااامد اوى يا سااره
عموما انا هعمل زى ما عملتى فى مضوع الشباك
هههههههههههههههه
كادبوري وهتحل الليله
ههههههههههههههههههههه
على فكره اسلوبك حلو اوى فى السرد
نسيت اقولك ده
____________________________
بس متقلقيش ربنا كريم اوى يااسره وانا واثقه جدا انى هاجى اباركلك على نجاحك ومش اي تقدير
حاجه كده كمان تفرح
بجد بجد
ان شاء الله خير
يلا سلام
هروح انام بقى عشان اصحى احضر شنطتى
عاااااااااااااا
مسافره
تبقى تشقر ي على مدونتى تاخدي بالك من العيال اللى فيها
دول عهده
هههههههههههههههههههه
اشوفك على خير
ان شاء الله
سلام
سمسم:))))))))))))

سارة علي يقول...

توصلى بالسلامة يا سمسمة وتتفسحى كدة وتنبسطى وميهمكيش مدونتك امانة فى رقابتى والعيال فى الحفظ والصون
ربنا يكرمك

الفارس الملثم يقول...

انا قلت برده الاختفاء ده وراه مصيف وبحر , يا بختك يا ستي مممممممم..

بالنسبه للقصه احتاج اكثر من قراءه ليها , لاني كل ما اجي اقراها اهنج , اقولك ليه

التصويرات كتير اوي يا ساره , انتي بتسيبي الفكره وتكتبي عدد هائل من التصويرات فالواحد بينسي القصه ويحاول فك شفرة التصويرات دي
, بس صح ايه الغرور القرمزي ده اول مره اسمع التعبير ده

معلش تغليسه صغيره بمناسبة رجوعك

خارج سياق البوست كنت عاوز اسالك بما انك زماله في كتابة القصه , لو قصه مثلا طويله شويه الافضل الواحد ينزلها علي مرتين ولا الافضل تنزل مره واحده ؟؟؟؟

سلامممممممممممممممم

سارة علي يقول...

ازيك يا محمد
اة كنت بصيف بقى شوية مش كفايةان كمان كام يوم هبقى فى المجزر لو عاوز لحمة احنا فى الخدمة هههههههههههه
الحقيقة انا فعلا بخنق القصة تشبيهات وقلمى محتاج شوية فرامل بس اصلى المرة دى كمان كنت بكتب وانا فى المواصلات بس تعرف برضو مش حجة
بما انى عبقرية فى فنون الفلسفة والتعقيد وبعيدا عن القصة هههههههههه
اقولك يا محمد خليها على مرتين بس متغيبش علينا ولو حاسس انك فى مود فكرى مش متواصل يعنى هتكتب جزء وتركن التانى اية رايك فى اسلوب الدمج؟يعنى تحاول تضغط الاحداث والفكرة فى جزء واحد يخلينا نلم بجوانب القصة
سؤال بقى محيرنى اوى :تفتكر انا ممكن امشى فى كتابة القصة ولا طبيعةكتابتى احسن فى النثر والوصف للشخصيات ؟ لانى بحس انى ببقى عاوزة اوصل وصفى اكتر من توصيلى للقصة ذات نفسها بمعنى تانى انا بختار القصة كقالب اوصل بية فكرتى واحساسى ووصفى للشخصية
ارجو الافادة

الفارس الملثم يقول...

بداية انا قصدي بالنسبه لتقسيم القصه يعني انتي عارفه الناس بتزهق بسرعه من القرايه , بيحبوا البوستات التيك واي ههههههههه ... فكنت بفكر تتقسم علي مرتين عشان الزهق بس هي ممكن تنزل علي مره واحده بس اتكون طويله شويه ..

بالنسبه لسؤالك ..

انتي الاول قريتي لاحلام مستغانمي , دي كاتبه جزائريه بس اسلوبها في الكتابه ملهوش حل ورغم ان ممكن تكون الروايه مثلا فكرتها اعتياديه لكن التصويرات اللي بتكتبها تحسسك انها بتكتب نثر اقرب للشعر

وبالنسبه ليكي ميمنعش كون الاحساس عندك هو الاساس انك تحطيه في قالب قصصي دون اغفال عناصر القصه الاخري , بمعني انك الاول تحددي الخط الدرامي وبعد كده تحطي احساسك بالدرجه اللي ترضيكي , بس لازم الفرامل برده يعني التصويرات تكون ملائمه لطول القصه وميكنش فيه تزاحم تصويرات

علي فكره انا برده عندي كتابه القصه ليها هدف تاني اني افرغ المشاعر والاحاسيس اللي جوايا علي الورق " نوع من العلاج النفسي الذاتي هههههههه"

سلامممممممممممم

سارة علي يقول...

خلاص يا محمد يبقى تكتب القصة على مرتين ممكن؟ عندك حق انا مفروض اركب الفرامل فى عربية الدفتر بتاعى عشان محدش يتخبط فى دماغة بمصطلح غريب زى الغرور القرمزى هههههههههه تعرف انا برضوعمرى ما سمعت عن الغرور القرمزى
اما بالنسبة للتيك اواى فهو دة بقى عيب انهم كتروا فروع مؤمن واخواتة ماكدو وكنتاكى
يا رب مكنش طولت عليك
تحياتى

مواطن مصرى نايم يقول...

نعمل صلح ونقسم الغنائم وبعد رشوة بواحدة كادبورى وافقت وانا جلست فرحة بانتصارى المحقق


واحدة كادبورى تتنازل عن الشباك
امال لو واحدة جالاكسى
كانت ممكن تفضل واقفة طول السكه
ههههههههههههه
اما بقى المشاريب عليا انا
اللى عاوز حاجة يجى يشرب فى القهوة
مجانا و كمان فى سحب اللى يطلع له فى الشاى تفل ياخد ازازة حاجة ساقعة فاضية و يدفع خمسة جنية

بس دمك خيف و الله انا ضحكت جدا عالتقديمة اللى فى الاول
و البوست جامد جدا و الله
اسلوبك تحفة
دى الصحرا و السباك بيعملوا شغل جامد معاكى
تحياتى
اسلام

سارة علي يقول...

ازيك يا اسلام
شكرا على كلامك المجامل دة وكويس ان البوست نال اعجابك انا بحب الطبيعة اوى الصحرا الجبل الخضرة ومؤمنة ان اى حد يعيش فى مكان زى دة لازم يحترف ان نوع من انواع الفنون
تحياتى وتعالى زورنا علطول

nahlaa abdo يقول...

حمد الله على السلامة يا قمر وحشتينىىىىىىىىىىىىىىىىى والله ووحشتنى كتابتك الرائعة ايتها المبدعة .
سعدت حقا بعودتك الجميلة.
مش عايزاكى تغيبى تانى.
وموضوعك دة جميل حقا والله انا مش عارفة اقول اية بس على الموضوعات دى انتى جميلة حقا .
تحياتى

سارة علي يقول...

ازيك يا نهلة يا صاحبة ارق واجمل قلم انا الحمد للة مش هغيب تانى متقلقيش ادعيلى يا نهلة النتيجة قربت اوى بس قوليلى تاخديةنسكافية بلاك ولا بكافى ميت هههههههههههههههه
ليكى وحشة واللهى اسكتى يا بنتى دة انا لعبت لعب على الرملة
تحياتى

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

ماذا بعد ان أعترفت هى بحبه لها هل قدر هذا الحب ام انه قال عنها انها متحررة انا شايفة المرأة من الصعب الاعتراف بحبها خوفا من سوء التقدير الذى يحدث
تحياتى لكى
ودمتى بكل ود

سارة علي يقول...

ازيك يا سلوى
عارفة هو لو تابعتى اول الموضوع هتلاقية اعترف لها وهى قالتلة انها مبتحبوش وبالتالى كدة متبقاش هى اللى بدات بالاعتراف معاكى ان الراجل هنا هو سيد الموقف وبادىء الحوار
تحياتى

bastokka طهقانة يقول...

صوت لا يمكن لها نسيانة حتى لو فقدت الروح والوجود ورحلت لدنيا النسيان الابدية
===
هايلة ..تعبيراتك رقيقة و جديدة
نصيحتي ان تفصلي جملك بفواصل حتى تقسمي النص في زهن القارئ

تمنياتي بالتقدم الدائم

اوروفوار

سارة علي يقول...

ازيك يا بسكوتة
بجد عجبتك كتاباتى ؟ يارب منورانى دايما
حاضر هفصل بفواصل شكرا يا قمر على النصيحة دى
تحياتى

إنجى يقول...

حمد لله على السلامه

اجازة سعيدة

اول زيارة بس مدونة عسولة زى صاحبتها

نيجى بقى للبوست

ياله من تحرر
فعلا التحرر من الخوف والاعتراف بالحب قمة التحرر


تحيتى

فارس بلا جواد يقول...

أزيك يا سارة
مش هاقول ان القصة عجبتني لكن هاقول أن الأسلوب هو اللي عجبني .. لأنك أبدعتي في رسم صور جميلة رغم أنه لا يوجد أحداث بالقصة .. ورأيي الشخصي أن تحولي هذة الطاقة الكامنة لديك في طريق أخر وهو كتابة الخواطر والشعر الحر .. وهذا لا يمنعك من كتابة القصة لكن وقت أن تجدي مضمون لها وأحداث
لأنك موهوبة بالفعل ولديك فيض هائل من المشاعر والصور البلاغية الرائعة وتمكن جيد جدا من الألفاظ
فقط تحتاجي السيطرة عليها ووضعها في اطارها الطبيعي .. وبدون مجاملة أنا أكون سعيد جدا بقراءة أعمالك وأشعر ببوادر موهبة تخرج إلي النور
بالتوفيق دائما
تحياتي

سارة علي يقول...

ازيك يا انجى
شكرا يا جميل على الكلمات الامورةدى ويا رب تنورينى دايما
تحياتى

سارة علي يقول...

ازيك يا فارس
بداية انا فعلا بحس بدة بيبقى ممتلكنى اكتر من شعور وبحس انى فى صراع بين احساسى ومقدرتى على التعبير عنة جيدا واتجاهاتى للقصة لازالت غير معدلة من ناحية الاحداث والخطى الروائية المتكاملة دة غير انى بكتب كم هائل من الصور والتشبيهات ودة اقل من اللى بحسة وانا بكتب بكتير وفعلا بداياتى كانت الشعر الحر المرسل والخواطر وان كنت اتجهت للقصةفانا بحاول اعدل اسلوبى بس بجد اسعدتنى كلماتك وشكرا على هذا الاطراء وفعلا مدونتك اكتر من ممتازة وانت متمكن من الشعر بدرجة تجعلنى انفعل مع كلماتك المؤثرة
تحياتى

Aиgel يقول...

سـلم الله يديك على ماخططته من سيناريو رائع!!!
بارك الله فيك عزيزتي
وبالتوفيق!!!
Angel Love

سارة علي يقول...

ازيك يا انجل
اللة يخليكى يا قمر ويسلملى تعليقك الجميل
تحياتى